Fra den 7. juni 2021 har vi helt ekstraordinært udvidet dækningen på vores rejseforsikring, så kunder, der ønsker at rejse i Europa*, er dækket via deres rejseforsikring, selvom landets farve er ’orange’ eller ’rød’. Denne ekstraordinære dækning gælder indtil 1. september 2021 (udrejsedato skal senest være denne dato).
Rejseforsikringen dækker dermed, selvom landet ifølge Udenrigsministeriets rejsevejledning er ’orange’ eller ’rød’ på grund af Coronavirus/COVID-19. Er landet ’orange’ eller ’rød’ af andre årsager end Coronavirus/COVID-19, dækker vi ikke under rejser til landet.
Udvidelsen gælder også, hvis du bliver smittet med Coronavirus/COVID-19 og har brug for medicin eller lægehjælp på rejsen. Se dine forsikringsbetingelser for de fuldstændige dækningsvilkår.
Rejser udenfor Europa er ikke omfattet af denne ekstraordinære dækning:
Rejser til lande udenfor Europa* er fortsat kun dækket, hvis landet er ’grønt’ eller ’gult’. Det vil fx sige, at vi ikke dækker rejser til Tyrkiet, Thailand eller USA, så længe de er ’orange’ eller ’røde’.
Begrænsninger, der ikke dækkes af denne ekstraordinære dækning:
- Udgifter til krav om test, vaccine, karantæne, som du kendte eller burde kende til inden afrejse.
- Udgifter til karantæne på grund af landes krav, anbefalinger eller andet, medmindre der er tale om karantæne på grund af egen sygdom, der er opstået på rejsen.
- Udgifter til hjemrejse eller evakuering, såfremt Udenrigsministeriet, Statens Serum Institut eller lignende offentlig dansk myndighed allerede anbefalede evakuering eller hjemrejse før din udrejse.
Du skal særligt være opmærksom på, at vores mulighed for at hjælpe dig, i særligt hårdt ramte områder, kan være meget begrænset, og vi kan ikke garantere dig assistance, hvis du fx har brug for at blive hjemtransporteret eller henvist til hospital/læge, da der er/kan blive ekstraordinært stort pres på sundhedssystemer og transportsektoren i mange lande i Europa*.
Vi anbefaler altid
- At du altid følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger. Skal du ud og rejse, opfordrer vi til, at du holder dig orienteret via Udenrigsministeriets særlige informationsside om Coronavirus/COVID-19.
- At du op til afrejse bliver testet for Coronavirus/COVID-19, så du ikke er medvirkende til yderligere smittespredning, når du rejser ud. Det er en forudsætning for dækning, at du forholder dig til den aktuelle situation, følger de lokale myndigheders anvisninger og de restriktioner, der gælder på destinationen.
- At du læser vores fuldstændige betingelser for din rejseforsikring forud for rejsen og kontakter os, hvis det giver anledning til spørgsmål.
*Europa
Med Europa mener vi EU/EØS-lande, som består af: Belgien, Bulgarien, Cypern (den græske del), Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Holland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Letland, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Malta, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Ungarn og Østrig.
Ud over disse lande er Andorra, Færøerne, Grønland, Ilse of Man, Monaco, Schweiz, Storbritannien og Vatikanstaten også omfattet.
Vi betragter ikke oversøiske kolonier som en del af EU/EØS. Tyrkiet er heller ikke omfattet af den ekstraordinære dækning.
Har du spørgsmål til vores rejseforsikring?
Du kan til enhver tid kontakte os. Vi er der, når du har brug for gode råd hvad enten det er før, under eller efter ferien.
Kontakt os og få den helt rigtige forsikring til din næste ferie – så du og din familie kan fokusere på det, der er vigtigt for jer, og få det bedste ud af jeres ferie, uanset hvor I er.
Opdateret den 10.06.2021
Rejseforsikring
Hvordan dækker min rejseforsikring, hvis jeg rejser til et 'orange' eller et 'rød' område?
Selvom vi i overensstemmelse med Udenrigsministeriet fraråder dig at rejse, har vi helt ekstraordinært valgt at dække ferierejser i Europa*, selvom landet, du rejser til er ’orange’ eller ’rød’ på grund af Coronavirus/COVID-19. Vi dækker også, hvis du bliver syg med Coronavirus/COVID-19 på rejsen.
Du skal dog være opmærksom på, at der er områder, som ikke vil være dækket af forsikringen jf. betingelserne. Det gælder fx evakuering fra en destination, der på udrejsetidspunktet er berørt af pandemien. Dette er ikke dækket, når du er bekendt med situationen, før du rejste.
Vær opmærksom på, hvad vi mener er Europa* og at lande som fx Tyrkiet, ikke omfattet af den ekstra ordinære dækning.
Ufrivilligt ophold – Karantæne
Du skal være opmærksom på, at vores mulighed for at hjælpe dig i de hårdest ramte områder kan være meget begrænsede, og at vi ikke kan garantere dig assistance, hvis du fx har brug for hjemtransport eller bliver henvist til hospital/læge. Det skyldes, at der er/ kan blive ekstraordinært stort pres på sundhedssystemer og transportsektoren i mange af de europæiske lande.
Du skal også være opmærksom på, at nogle lande kan have regler for, hvor du bliver behandlet, hvis du bliver smittet med Coronavirus/COVID-19, og bliver du så dårlig, at det kræver pleje på hospitalet. Det kan fx betyde, at du bliver indlagt på et offentligt hospital, der ikke altid har samme ´standarder´, som det danske sundhedsvæsen.
Vi kan have begrænset mulighed for at hjælpe dig i nogle tilfælde
Er din bil forsikret ved Lokal Forsikring og har du en dækningsberettiget skade på denne, kan du få stillet lånebil til rådighed i reparationsperioden, såfremt du får skaden udbedret på et af vores Aftaleværksteder.
Selve lånebilen er uden beregning og udover denne, giver værkstedet en udvidet reklamationsret på det udførte skadesarbejde. Reklamationsretten udvides med 1 år, udover de 2 år, som er lovpligtige.
Når du henter din bil efter end reparation, er den vasket og støvsuget.
Ønsker du at blive henvist til et Aftaleværksted, er det eneste du skal gøre, at ringe til os på tlf. 55 75 09 99.
Så finder vi sammen et værksted og laver en henvisning til dem.
Du skal være opmærksom på følgende i forbindelse med lånebil:
- Der stilles ikke lånebil til rådighed ved glasskader eller totalskader.
- Ved fri lånebil indgår mindst 100 km. pr. dag uden beregning. Kører du mere end dette, afregnes overkørte kilometer til værkstedet, med max. 2,00 kr. pr. kilometer
- Du skal selv betale brændstof
- Sker der en skade på lånebilen mens du har den, har du en selvrisiko på 5.000,00 kr., jf. Bekendtgørelse om udlejning af motorkøretøjer uden fører, § 14. Du har mulighed for at frikøbe denne selvrisiko, således at du ikke har selvrisiko, hvis der skulle ske en skade på lånebilen mens du har den. Frikøb af selvrisiko på lånebilen koster max. 75,00 kr. pr. dag, dog max. 400,00 kr. for hele reparationsperioden. Dette frikøb er frivilligt og ikke en udgift der er dækket af din forsikring.
Hvordan dækker forsikringen, hvis jeg får symptomer på Coronavirus/COVID-19 og bliver testet positiv under min rejse?
Hvis du bliver testet positiv for Coronavirus/COVID-19 dækker forsikringen på samme måde, som ved en hvilken som helst anden type sygdom. Det vil sige forsikringen dækker bl.a. udgifter til lægebehandling og ødelagte feriedøgn i udlandet.
Hvis du havde symptomer allerede inden afrejse, er der ikke tale om akut opstået sygdom, og forsikringen yder derfor ikke dækning.
Dækker forsikringen udgiften til en Coronavirus/COVID-19 test under min rejse?
Forsikringen dækker udgifter til en Coronavirus/COVID-19 test, hvis du har symptomer.
Hvis testen kun bliver taget på opfordring fra myndigheder, flyselskaber eller lignende, er udgiften ikke dækket af forsikringen.
Hvordan dækker forsikringen, hvis jeg skal i karantæne i udlandet uden at være syg med Coronavirus/COVID-19?
Pålægger myndighederne, i det land du rejser i, dig eller en person af din husstand at gå i karantæne, selv om I ikke er syge, er udgifter til fx indkvartering, ny hjemrejse, feriekompensation mv. ikke dækket af forsikringen.
Hvordan er jeg dækket, hvis mit fly bliver aflyst – hvad skal jeg gøre?
Bliver din flyafgang aflyst, og skal du have refunderet dine flybilletter, så kan flyselskabet enten tilbyde dig en voucher eller en ombooking. Vær opmærksom på, at du ifølge gældende EU-lovgivning ikke er forpligtet til at tage imod et gavekort eller voucher til senere brug.
I så fald skal du i stedet søge om refusion af flybillettens pris. Hvis flyet afgår som planlagt, og du alligevel bliver hjemme pga.
Udenrigsministeriets rejsevejledning til din destination, skal du stadig forsøge at få billetten refunderet hos flyselskabet.
Bemærk, at der er stor travlhed hos flyselskaberne. Derfor kan det tage rigtig lang tid, inden du får refusion.
Grønne og gule områder
Skal du rejse til et land eller område, der er ’grønt’ eller ’gult’ (uanset om det er i Europa* eller udenfor Europa*) dækker din rejseforsikring som normalt.
Rejser i Danmark
Ved rejser i Danmark gælder følgende:
- Vi dækker afbestilling af rejser i Danmark som normalt, fx hvis du bliver akut syg eller kommer til skade. Det gælder også, hvis du bliver smittet med Coronavirus/COVID-19, og ikke må forlade hjemmet på grund af karantæne.
- Vi dækker ikke afbestilling af rejser i Danmark som følge af frygt for Coronasmitte, eller hvis ferien ikke kan gennemføres pga. myndighedernes anbefalinger om socialt samvær.
Hvis pakkerejse-arrangøren går konkurs
Hvis rejsearrangøren går konkurs inden rejsetidspunktet, og du dermed ikke kan få pengene retur fra arrangøren, så dækker Rejsegarantifonden tabet, hvis der er tale om en pakkerejse, og rejsearrangøren er registreret i Rejsegarantifonden.
Afbestilling
Overvejer du at købe en rejse?
Køber du en ny rejse, skal du være opmærksom på rejsevejledningen for din rejsedestination på købstidspunktet.
Destinationen er ’grøn’ eller ’gul’ ved køb:
Hvis rejsedestinationen var ’grøn’ eller ’gul’, når du købte rejsen, dækker din afbestillingsforsikring, såfremt landet er ’orange’ eller ’rød’ 72 timer, før din dato for udrejse.
Destinationen er ’orange’ eller ’rød’ ved køb:
Hvis rejsedestinationen er ’orange’ eller ’rød’, når du køber rejsen, dækker din afbestilling ikke, hvis årsagen til du vil afbestille er, at landet er ’orange’ eller ’rød’ ved afrejsen. Dog dækkes hvis årsagen til afbestilling fx er akut opstået sygdom.
OBS. Det gælder også, hvis området, da rejsen blev bestilt, eller da depositum blev betalt, var ‘orange’ af andre årsager – fx krig eller naturkatastrofer.
Hvis rejsevejledningen er ændret til ’grøn’ eller ’gul’ ved afrejse, og du vil afbestille rejsen på grund af opstået sygdom, så dækker afbestillingsforsikringen.
Skal du snart indbetale restbeløb?
Hvis du har betalt depositum, fx for en feriebolig, hotel eller campingplads, og er i tvivl, om du skal betale restbeløbet, anbefaler vi at du kontakter os via SOS International.
Vent gerne til der er 72 timer til betalingsfristen, så kan vi bedre hjælpe dig med at vurdere, hvad der er bedst i din situation – om du skal betale resten af rejsen, eller kan få dit depositum refunderet.
Dette gælder ikke, hvis du skal betale restbeløbet af en pakkerejse. Kontakt i stedet rejsearrangøren, du har købt pakkerejsen hos.
Du har ret til at få samtlige indbetalte beløb refunderet hos din rejsearrangør, jf. Lov om pakkerejser § 15, stk. 2, når rejsen er bestilt inden Udenrigsministeriet ændrede deres rejsevejledninger til ’orange’ eller ’rød’.
Ønsker du at afbestille en rejse?
Hvis du selv har booket din rejse, fx flybilletter, hotel, ferielejlighed eller campingplads, kan du bruge din afbestillingsforsikring, såfremt rejsen er købt, mens rejsedestinationen var ’grøn’ eller ’gul’.
Afbestillingsforsikringen dækker, hvis din rejsedestination som følge af Coronavirus/COVID-19 er ændret til ’orange’ eller ’rød’, når afrejsedatoen nærmer sig.
Afbestillingsforsikringen dækker derimod ikke, hvis du skal rejse til en destination, der er ’gul’, men ønsker at afbestille, fordi du fx ikke længere har lyst til at rejse dertil.
Kontakt først flyselskabet og hotel/udlejer
Du skal først kontakte dit flyselskab, hotel eller ferieboligudlejer for at aftale muligheden for ombooking eller få pengene tilbage. Er det ikke muligt, skal du bede om skriftlig dokumentation for afslaget.
Er en flyafgang blevet aflyst, er du beskyttet af de europæiske passagerrettigheder. Du har krav på fuld refusion, da flyselskabet ikke levere den vare, du har købt. Du er ikke forpligtet til at tage imod et gavekort eller voucher fra flyselskabet til senere brug.
Hvis du får afslag på refusion fra flyselskabet, kan du indsende dit krav sammen med dokumentationen for afslaget, hvis destinationen er ’orange’ eller ’rød’, og det er årsagen til aflysningen. Vi dækker ikke, hvis der er andre årsager til aflysningen (fx for få passager eller nedlægning af flyruten.)
Vent med at anmelde til 72 timer før afrejse
Vi kan tidligst tage stilling til, om afbestilling af rejsen er dækket, når der er tre dage til afrejse. Det skyldes, at Udenrigsministeriets rejsevejledning hurtigt kan ændre sig. Følg med i rejsevejledningerne på Udenrigsministeriets hjemmeside.
Anmeld afbestilling online
Vi anbefaler, at du benytter vores online skadeanmeldelse til at anmelde din afbestilling. Husk at uploade dokumentation.
Hold dig opdateret - Nyttige links
Du kan finde flere råd og vejledninger – samt følge udviklingen på rejsevejledningen under følgende links: