Rejseforsikring og COVID-19 Læs mere her

Rejseforsikringen dækker nu rejser i hele verden

mor og datter i lufthavn
mor og datter i lufthavn

SIDST OPDATERET DEN 22.SEPTEMBER.2021

 

I den kommende efterårs- og vintersæson er der forsat ikke udsigt til normal rejseaktivitet. Vi har derfor ekstraordinært udvidet dækningen på vores rejseforsikring, så du, hvis du ønsker at rejse på ferie, er dækket via din rejseforsikring uanset landets farve.

Den ekstraordinære udvidelse af vores dækning er gældende fra 1. september 2021 og indtil 31. marts 2022 (Afrejsedagen skal senest være denne dato)

 

Forud for bestilling af din rejse og før din afrejse opfordrer vi til:

  • at du holder dig opdateret om de seneste rejsevejledninger, anbefalinger samt hvad der gælder for din rejse til udlandet på Udenrigsministeriets (UM) hjemmeside.
  • at du op til afrejse bliver testet for Coronavirus/COVID-19, så du ikke er medvirkende til yderligere smittespredning, når du rejser ud.
  • at du undersøger mulighederne for test på feriedestinationen eller det område du besøger, samt hvor man kan finde information om lokale restriktioner forud for rejsen.
  • at du læser vores betingelser for din rejseforsikring og kontakter os, hvis det giver anledning til spørgsmål.

Du kan desuden hente Udenrigsministeriets rejse-app, Rejseklar, og EU’s officielle Corona-rejseapp, Re-open EU.

 

Farvekoderne på Udenrigsministeriets hjemmeside - Hvad betyder de?

FARVEKODERNE PÅ UDENRIGSMINISTERIETS HJEMMESIDE

Først lige lidt om Udenrigsministeriets farvekoder:

Her skelnes mellem lande og regioner

GRØN (OK FOR ALLE)
Ingen problemer med rejser.

GUL (OK FOR ALLE)
Når en destination er gul, betyder det ”Vær forsigtig”. Ifølge Udenrigsministeriet er det således sikkert for alle personer, uanset om de er vaccineret eller tidligere smittet.
I øjeblikket er det kun EU-/Schengenlande, som kan være gule.

Det betyder også:
Personer som rejser fra ”en gul destination” skal ikke vise negativ coronatest for at boarde et fly til Danmark eller for at køre over grænsen til Danmark.
Der er ikke krav om isolation efter hjemkomst til Danmark. Man skal dog stadig testes når man ankommer til lufthavnen i Danmark. Kører man til Danmark opfordres man til at blive testet så hurtigt som muligt efter hjemkomst

ORANGE (OK HVIS DU ER VACCINERET ELLER TIDLIGERE SMITTET)
Når en destination er orange, betyder det ”Fraråder alle ikke-nødvendige rejser”. Ifølge Udenrigsministeriet må personer som er vaccineret og deres børn gerne rejse til orange lande. De skriver følgende:

”Færdigvaccinerede og deres medrejsende børn under 18 år samt tidligere smittede med fast bopæl i Danmark er undtaget anbefalingen om, at alle ikke-nødvendige rejser frarådes til orange lande og regioner. De kan derfor rejse. Vær dog fortsat opmærksom på lokale indrejserestriktioner.”


RØD (ALLE REJSER FRARÅDES)
Når et land er rødt frarådes alle rejser til landet og landets regioner. Dette gælder uanset om man er vaccineret eller tidligere smittet med COVID-19. Det er ikke ulovligt at rejse til røde lande, men det betyder, at der er krav om isolation og test efter turen.

 
REGLER SOM GÆLDER UANSET LANDETS FARVE
Børn under 15 år skal ikke testes før flyrejser og indrejser til Danmark.

Travel insurance certificate including COVID-19

Flere lande forlanger et certifikat, der viser at du som rejsende er dækket mod Coronavirus/COVID-19. Det er en god idé at få certifikatet tilsendt inden du rejser, da du kan blive bedt om at fremvise det af de lokale myndigheder.

Sådan gør du:
Du skal sende en e-mail til kundeservice@lokal.dk med følgende oplysninger:

  • Policenummer på din rejseforsikring
  • Navne på de rejsende
  • Perioden for rejsen

Herefter vil du modtage certifikatet i en e-mail fra os.

 

Hvordan dækker vores rejse-og afbestillingsforsikring:

Det er en forudsætning for dækning, at du forholder dig til den aktuelle situation, følger de lokale myndigheders anvisninger og de restriktioner, der gælder på destinationen.

Rejseforsikring

Hvordan dækker min rejseforsikring, hvis jeg tager til et område, som ikke længere frarådes af UM?

Rejser du til et land eller region, som på afrejse tidspunktet er grønt eller gult dækker din rejseforsikring dig som normalt jf. gældende forsikringsbetingelser. Forsikringen dækker også, hvis du eller dine medrejsende fra husstanden under ferien skulle blive smittet med Coronavirus/COVID-19.

”Færdigvaccinerede og deres medrejsende børn under 18 år samt tidligere smittede med fast bopæl i Danmark er undtaget anbefalingen om, at alle ikke-nødvendige rejser frarådes til orange lande og regioner. Er du i den kategori, kan du rejse og er dækket på samme vilkår, som hvis landet var grønt eller gult.

Uanset landet eller regionens farve skal du være opmærksom på, at der kan være indrejserestriktioner på rejsemålet. Det er dit eget ansvar at holde sig opdateret om regler og rejserestriktioner på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Rejseforsikringen dækker ikke udgifter som følge af eventuelle rejserestriktioner på rejsen.

Hvordan dækker min rejseforsikring, hvis jeg rejser til et område, som frarådes af UM?

Rejser du til et land eller region, som på afrejse tidspunktet frarådes af Udenrigsministeriet er din rejseforsikring ekstraordinært udvidet med en sygdomsdækning. Det vil sige, at forsikringen dækker som normalt jf gældende forsikringsbetingelser, hvis du kommer til skade eller bliver syg. Forsikringen dækker også, hvis du eller dine medrejsende fra husstanden under ferien skulle blive smittet med Coronavirus/COVID-19.

Den ekstraordinære dækning gælder - i hele verden - for udrejse fra 1. september 2021 til og med 31. marts 2022 (Afrejsedato skal senest være denne dato).

Rejser du til et land eller region Udenrigsministeriet fraråder skal du være opmærksom på, at der kan være betydelige indrejserestriktioner på rejsemålet. Det er dit eget ansvar at holde sig opdateret om regler og rejserestriktioner på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Rejseforsikringen dækker ikke udgifter som følge af eventuelle rejserestriktioner på rejsen.

Du skal særligt være opmærksom på følgende:

  • Rejseforsikringen dækker ikke evakueringsudgifter.
  • Bliver din rejse ufrivilligt forlænget, f.eks. som følge af flyaflysning eller grænselukning, dækker rejseforsikringen hverken direkte eller indirekte udgifter i den forbindelse. Rejseforsikringen vil dog automatisk blive forlænget, hvis dit ophold bliver ufrivilligt forlænget, så du er dækket for sygdomsudgifter og udgifter ved tilskadekomst indtil det tidspunkt, hvor hjemrejse til Danmark igen er mulig.
  • Rejseforsikringen dækker ikke udgifter til krav om fx mundbind, COVID-19 test, vaccinedokumentation, udfyldning af formularer, krævet karantæne/isolation med henblik på ind- og afrejserestriktioner, aflysning af koncerter, bryllupper, fødselsdage mv.
  • Rejseforsikringen dækker heller ikke i situationer - som følge af Coronavirus/COVID-19 restriktioner - lukning af restauranter, forlystelser, skilifte og lignende.
  • Bliver du afvist ved afgang eller ankomst i lufthavnen pga. et ikke gyldigt coronapas, dækker din rejseforsikring heller ikke. Derfor anbefaler vi, at du holder dig orienteret på Udenrigsministeriets hjemmeside om reglerne for coronapas i det land, du rejser til, da reglerne kan variere.
  • Vi kan heller ikke garantere, at man kan blive hjemtransporteret med læge eller sygeplejerske som sygeledsager, eller at vi kan få arrangeret et ambulancefly. Vi kan derfor kun tilbyde hjælp i det omfang, som de lokale myndigheder tillader.


Bemærk: Er området orange eller rødt af andre årsager end Coronavirus/COVID-19 fx; krig eller naturkatastrofer, dækker rejseforsikringen ikke.

Hvordan dækker min rejseforsikring, hvis området bliver skærpet, mens jeg er afsted?

Ifølge Udenrigsministeriet kan du blive i området frem til oprindelig hjemrejse, selvom rejsevejledningen på din destination ændres under din rejse. Vi dækker dig som normalt jf. gældende forsikringsbetingelser, hvis du kommer til skade eller bliver syg. Forsikringen dækker også, hvis du eller dine medrejsende fra husstanden under ferien skulle blive smittet med Coronavirus/COVID-19.

Hvis situationen under din ferie udvikler sig så voldsomt, at Udenrigsministeriet anbefaler evakuering, dækker forsikringen ekstraudgifter forbundet med dette, sålænge du ikke var frarådet indrejse på ankomsttidspunktet. Opstår denne situation skal du følge anvisningerne i Udenrigsministeriets vejledninger for hjemrejse og først kontakte din rejseudbyder og i sidste ende vores alarmcentral SOS International.

Bemærk at hjemrejse "hurtigst muligt" godt kan betyde samme hjemrejse, som din oprindelige hjemrejse.

Hvordan dækker min rejseforsikring ved karantæne?

Nedenstående er gældende uanset farven på destinationen.

Kommer du i karantæne, fordi du er testet positiv for Coronavirus/COVID-19 under din rejse dækker rejseforsikringen.

Kommer du i karantæne, fordi du har været i tæt kontakt med en person, der er smittet med Coronavirus/COVID-19 under din rejse, og lokale myndigheder derfor kræver, at du går i karantæne på grund af dette dækker rejseforsikringen.

Rejseforsikringen dækker rimelige og nødvendige ekstraudgifter – fx forplejning, forlængelse af hotelværelse, samt evt. ny hjemrejsebillet efter karantænens ophør.

Det er en forudsætning for dækning, at du først efter afrejse er konstateret smittet, eller har fået kendskab til nær kontakt med smittet person. Det er ligeledes krav for dækning, at myndighederne i det land du tilbageholdes i, ikke betaler dine ekstraudgifter.

Karantæne eller tvunget isolation krævet af myndighederne i forbindelse med indrejserestriktioner er ikke dækket af forsikringen.

Dækker rejseforsikringen ødelagte feriedøgn, hvis jeg kommer i karantæne på min ferie?

Hvis en lokal behandlende læge vurderer, at du skal i karantæne, fordi du er konstateret smittet med Coronavirus/COVID-19, er du dækket for ødelagte feriedøgn.

Hvis du kommer i karantæne uden at være smittet med Coronavirus/COVID-19, er der kun dækning for eventuelle ekstraudgifter - fx forplejning, forlængelse af hotelværelse eller ny hjemrejsebillet efter karantænens ophør.

Dækker min rejseforsikring coronatest i udlandet

Nedenstående er gældende uanset farven på destinationen.

Forsikringen dækker udgiften, hvis testen efterfølgende viser, at du har Coronavirus/COVID-19.

Har du fx været i nær kontakt med en, der er smittet med Coronavirus/COVID-19, og derfor lader dig teste, dækker forsikringen kun udgiften, hvis testen efterfølgende viser, at du har coronavirus.

Hvis testen bliver taget på opfordring fra myndigheder, flyselskaber eller lignende, er udgiften ligeledes kun dækket af forsikringen, hvis testen efterfølgende viser, at du har coronavirus.

Hjælp i udlandet

Kontakt dit rejsebureau eller flyselskab for at høre, hvordan du skal forholde dig.

Kontakt herefter vores alarmcentral hos SOS International, som kan hjælpe dig med din situation.

Har du akut behov for hjælp, fx ved sygdom, så ring direkte til SOS International.

SOS International: +45 38 48 81 40 – Åbnet hele døgnet

 

Afbestilling

Vi dækker afbestilling af rejser til lande eller områder, som Udenrigsministeriet fraråder indrejse til 72 timer før afrejse. Det skyldes, at Udenrigsministeriets rejsevejledning hurtigt kan ændre sig.

Det er en betingelse, at Udenrigsministeriet har skærpet deres rejsevejledning efter, at rejsen blev bestilt.

Dækker afbestillingsforsikringen, hvis jeg bliver syg af vaccinen?

Hvis du har valgt en rejseforsikring med afbestillingsdækning, dækker forsikringen, som ved akut opstået sygdom jf. gældende forsikringsbetingelser.

Jeg er færdigvaccineret eller tidligere smittet – hvordan er jeg dækket ved afbestilling?

Hvis du har valgt en rejseforsikring med afbestillingsdækning, dækker forsikringen, hvis du er færdigvaccineret eller tidligere smittet, og du køber en rejse til et grønt, gult eller orange område. Du og dine medrejsende børn under 18 år dækket som normalt jf. gældende forsikringsbetingelser. For rejser til orange områder skal du have et gyldigt coronapas på afrejsedagen. Coronapasset skal vise, at du er færdigvaccineret eller tidligere smittet.

Afbestillingen dækker også, hvis du eller dine medrejsende børn under 18 år skulle bliver smittet med Coronavirus/COVID-19 lige før afrejse. Forsikringen dækker som ved akut opstået sygdom.

Hvad gør jeg, hvis jeg ønsker at afbestille en pakkerejse?

Har du købt en pakkerejse, fx. hotel og flybilletter, skal du kontakte din rejseformidler eller rejsearrangør for at få erstattet rejsen. Ifølge lov om pakkerejser § 15, stk. 2 har du ret til at få samtlige beløb refunderet hos din rejsearrangør. Kontakt derfor det rejsebureau eller selskab, som du har købt pakkerejsen hos, for at få erstattet din rejse.

Vær opmærksom på, at du ifølge EU-lovgivningen ikke er forpligtet til at tage imod et gavekort eller en voucher i stedet for penge.

Hvad er en pakkerejse?
En pakkerejse består af minimum to af følgende rejseydelser:

  • Transport (fx. fly, bus, tog, færge.)
  • Indkvartering (fx. hotel, sommerhus, camping)
  • Turistmæssig ydelse (fx. fodboldkamp, ski, koncert, greenfee mv.)
  • Leje af bil, motorcykel, autocamper mv.

Hvad gør jeg, hvis pakkerejse-arrangøren går konkurs?

Hvis rejsearrangøren går konkurs inden rejsetidspunktet, og du dermed ikke kan få pengene retur fra rejsearrangøren, så dækker Rejsegarantifonden tabet, hvis der er tale om en pakkerejse, og rejsearrangøren er registreret i Rejsegarantifonden.

Hvad gør jeg, hvis jeg ønsker at afbestille en flyrejse, der ikke er en del af en pakkerejse?

Det er en betingelse, at Udenrigsministeriet har skærpet deres rejsevejledning efter, at flyrejsen blev bestilt.

Ønsker du på baggrund af de skærpede rejsevejledninger at afbestille en flyrejse til en destination, som Udenrigsministeriet nu fraråder rejser til, så skal du gøre følgende:

  • Hvis flyet stadig afgår 72 timer før afrejse, skal du kontakte flyselskabet og høre, om det kan lade sig gøre at refundere eller ombooke rejsen. Er dette ikke muligt, vil du være dækket for afbestilling af rejsen, hvis Udenrigsministeriet fraråder indrejse på destinationen 72 timer før afrejse. For at vi kan hjælpe dig, er det vigtigt, at du ikke selv har afbestilt eller annulleret den planlagte flyrejse hos flyselskabet.
  • Er flyet aflyst, skal du kontakte flyselskabet for at få erstattet udgiften. Flyselskabet kan tilbyde dig en voucher eller en ombooking, men du har ret til at takke nej, og så skal du have penge tilbage.

Hvad gør jeg, hvis jeg ønsker at afbestille rejse, jeg selv har arrangeret?

Hvis du har valgt en rejseforsikring med afbestillingsdækning, dækker forsikringen afbestilling af rejser til destinationer, som Udenrigsministeriet fraråder indrejse til. Det er en betingelse for dækning, at Udenrigsministeriet har skærpet deres rejsevejledning efter, at rejsen blev bestilt.

Ønsker du at afbestille en rejse, du selv har arrangeret, skal du op til afrejse først kontakte rejseudbyderen (fx. Ferieboligudlejeren, hotellet eller campingpladsen) for at undersøge muligheden for ombooking eller refusion af dine udgifter. Får du afslag af rejsearrangøren, skal du bede om skriftlig dokumentation.

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke ønsker at rejse, kan jeg afbestille?

Afbestillingsforsikringen dækker ikke, hvis:

  • Du ikke længere har lyst til at rejse dertil eller hvis du er utryg.
  • Du nu har bestilt en ny ferie i den tro, at din udlandsrejse vil blive frarådet.
  • Formålet med din rejse er blevet aflyst (fx en fodboldkamp, koncert, fødselsdag eller krydstogt).
  • Dit fly fortsat er aflyst, og du skal finde en anden transport til rejsedestinationen.

Skal jeg indbetale mit restbeløb til min ferie?

Pakkerejser: Ja, har du bestilt en pakkerejse fx hotel og flybilletter eller hotel og udflugt/oplevelse, skal du indbetale restbeløbet. Det er din rejsearrangør, der skal tilbagebetale dig, hvis Udenrigsministeriet fortsat fraråder rejsen på tidspunktet for afrejse.

Øvrige rejser: Hvis du har betalt depositum, fx for en feriebolig, hotel eller campingplads, og er i tvivl, om du skal betale restbeløbet, anbefaler vi at du kontakter os via SOS International.

Vent gerne til der er 72 timer til betalingsfristen, så kan vi bedre hjælpe dig med at vurdere, hvad der er bedst i din situation – om du skal betale resten af rejsen, eller kan få dit depositum refunderet.

Dækker afbestillingsforsikringen isolation, hvis jeg har været i ”Nær kontakt” med en coronasmittet?

Vi følger sundhedsstyrelsens anbefalinger om "Nær kontakt".

Hvis du har valgt en rejseforsikring med afbestillingsdækning, dækker forsikringen, hvis du kan dokumentere, at du været i ”Nær kontakt” med en coronasmittet, og du på den baggrund er blevet opfordret af myndighederne til at gå i isolation og ikke kan nå at blive testet efter myndighedernes anvisning inden din afrejse.

Dækker afbestillingsforsikringen, hvis jeg ikke når at blive færdigvaccineret?

Det er dit eget ansvar, at du er vaccineret, hvis det er et krav i det område, du skal rejse til. Vi dækker derfor ikke, medmindre der først indføres et vaccinationskrav, efter du har købt din rejse.

Dækker afbestillingsforsikringen aflyste arrangementer, koncerter, festivaler eller lignende aktiviteter?

Forsikringen dækker ikke aflyste arrangementer, koncerter, festivaler eller lignende – hverken i Danmark eller udlandet.

Du skal derfor kontakte arrangøren for at høre, hvordan du skal forholde dig.

Dækker afbestillingsforsikringen ferierejser i Danmark?

Hvis du har valgt en rejseforsikring med afbestillingsdækning, dækker forsikringen, hvis du ikke kan påbegynde din ferierejse i Danmark som følge af fx sygdom eller tilskadekomst. Rejsen skal være på mindst tre overnatninger, for at forsikringen dækker. Rejseforsikringen dækker alene eventuelt ødelagt feriedøgn.

Forsikringen dækker altså ikke afbestilling pga. corona-situationen, medmindre du er nødt til at afbestille, fordi du er blevet syg med Coronavirus/COVID-19.

Eksempler hvor afbestillingsforsikringen ikke dækker:

  • pga. frygt for coronavirus
  • hvis man ikke kan komme til Bornholm, fordi Sverige har lukket grænsen
  • hvis ferien ikke kan gennemføres på grund af myndighedernes anbefalinger som socialt samvær.

Anmeld online - nemt og enkelt

Vi anbefaler, at du benytter vores online skadeanmeldelse til at anmelde din afbestilling. Husk at uploade dokumentation.

Anmeld skade

 

Hold dig opdateret - Nyttige links

Du kan finde flere råd og vejledninger – samt følge udviklingen under følgende links:

Sundhedsstyrelsen

Statens Serum Institut

Coronasmitte.dk

SOS International